Już z daleka widać kopuły i baniaste wieżyczki cerkwi oraz smukłą dzwonnicę, a po wejściu na teren cerkiewny odnajdujemy cmentarz z kilkunastoma nagrobkami, wśród których znajdują się nagrobki datowane na koniec XIX wieku. Wszystko doskonale utrzymane, otoczone zielenią.
Pierwsza wzmianka o turzańskiej cerkwi w źródłach pojawiła się już w 1526 roku, jednak obecna budowla pochodzi z lat 1801 – 1803 i przy niej w 1817 r. od zachodu wybudowano dzwonnicę. Rok 1836 przyniósł powiększenie świątyni o kruchtę od strony zachodniej oraz zakrystię od południa, co nadało jej plan krzyża. Kolejne prace przy cerkwi wykonywano w 1898 roku, kiedy to m. in. powstała polichromia wykonana przez Josyfa Bukowczyka oraz w 1913 roku powiększono okna, dach i wieżyczki pokryto blachą. Od 1947 roku po wysiedleniu ludności autochtonicznej cerkiew była w użytkowaniu przez parafię obrządku łacińskiego w Komańczy. W 1961 roku świątynię zamknięto w ramach tzw. „akcji na cerkiew” i dopiero w 1963 w wyniku starań ludności łemkowskiej, która powróciła z wysiedlenia, utworzono tu parafię prawosławną – filię cerkwi prawosławnej św. Michała Archanioła w Komańczy.
Kolejne prace i remonty zespołu zabudowań cerkiewnych nastąpiły w 2003, a następnie w latach 2005 – 2012 przeprowadzono kompleksowy remont turzańskiego zespołu, w 2013 roku rozpoczęto konserwację zabytkowych polichromii. Architekturę cerkwi dopełnia jej wystrój i wyposażenie. Malowidła tworzą spójny program ikonograficzny, uzupełniający tematykę zrealizowaną w malarstwie tablicowym, znajdującym się w wyposażeniu cerkwi. Polichromia wnętrz cerkwi w Turzańsku jest dziełem Josyfa Bukowczyka z 1898 r. i stanowi unikalny przykład włączenia elementów tradycji ludowej do malarstwa religijnego. Obok wspomnianego już malowidła Chrystusa w łemkowskiej chacie z elementami etnograficznymi, uwagę zwraca również Łemko siejący zboże, w tradycyjnym dla regionu ubraniu, z górzystym krajobrazem (Bieszczady?) w tle i zabudowaniami gospodarczymi. Osadzenie kilku scen biblijnych oraz alegorycznych w lokalnych realiach z przełomu XIX i XX wieku stanowi cenny przekaz ikonograficzny dla etnografa i etnologa. Także na uwagę zasługuje ikonostas z początku XIX wieku z ikonami Bukowczyka, ażurowe carskie wrota, dekorowane popularnym motywem winorośli.
Od czerwca 2013 roku zespół cerkiewny znajduje się na liście UNESCO.
[mappress mapid=”17″]
Piękna