Małopolska

Małopolska jakiej nie znacie – Malopolska24.pl

Kuchnia tradycyjna Kultura Nauka i innowacyjna gospodarka

Klaster – regionalnie smakowity

Podkarpackie Smaki logo„Po trzech miesiącach działania Klastra Podkarpackie Smaki do jego 21 członków założycieli doszły cztery kolejne podmioty. Do końca roku powinno nas być już co najmniej 50″ – mówi Krzysztof Staszewski, prezesem Stowarzyszenia „Pro Carpathia”, organizacji będącej koordynatorem Klastra. W czwartek 19 kwietnia 2013 roku kilkanaście przedsiębiorstw produkujących wyroby tradycyjne i ekologiczne z terenu województwa podkarpackiego jedzie na jedną z największych imprez targowych w Warszawie.

16 stycznia 2013 roku akt założycielski Klastra Podkarpackie Smaki podpisało 21 firm, cztery kolejne podmioty wstąpiły 16 kwietnia, a na liście oczekujących jest następnych 11, oczekujące na weryfikację i zatwierdzenie. „Wszystko wskazuje na to, że do końca roku, przy tej dynamice wzrostu, w klastrze będzie działać 50 podmiotów” – dodaje prezes Krzysztof Staszewski.

Podkarpacie produkty regionalneRozwój klastra wspomagany jest z funduszy składkowych i zewnętrznych. Na promocję produktów Stowarzyszenie sięga po środki ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, wspierającego m.in. rozwój produktów regionalnych, w tym tradycyjnych wyrobów spożywczych. Przedsiębiorstw działających w sektorze produktów tradycyjnych, regionalnych i ekologicznych na terenie Podkarpackiego jest już wbrew pozorom dużo, ale część z nich są to słabe gospodarczo podmioty, które nie mają większych szans, aby same sobie poradziły. Szczególnie w zakresie pozyskiwania środków na inwestycje czy też działania marketingowo-promocyjne. Produkty tych firm w ograniczonym stopniu funkcjonują na rynku konsumenckim. I niestety zbyt często jedyną szansą na ich kupno są jarmarki, dożynki czy festyny. Jest już oczywiście kilka dużych podmiotów, przede wszystkim z branży wędliniarskiej, które mają w swojej stałej ofercie wyroby oparte na tradycyjnych recepturach, ale w ich wolumenie obrotu stanowią one z reguły margines. Bardziej służą poprawie wizerunku firmy. Dlatego też podstawowym celem klastra jest integracja członków-producentów i promocja ich wyrobów. „Będziemy chcieli wejść ze sprzedażą tych produktów do polskich sieci handlowych. Na początku z półką, później z kredensem, może z czasem z siecią minisklepów patronackich” – mówi prezes Krzysztof Staszewski. „Może to nawet być licencja, o którą starać się będą sklepy już działające, a których właściciele zagwarantują procentowy udział żywności opartej o tradycję regionalną. Już taki pierwszy sygnał mamy, i może niebawem pierwszy taki sklep pojawi się na… lotnisku w Jasionce”.

W czerwcu 2012 r. Stowarzyszenie „Pro Carpathia” ogłosiło pierwszy nabór grantów dla przedsiębiorców spożywczych na zakup maszyn i urządzeń oraz dla organizacji pozarządowych, instytucji i samorządów na promocję podkarpackiej tradycji kulinarnej. Drugi nabór chętnych na granty rozpoczął się 2 kwietnia i potrwa do 10 maja tego roku. Na rozdanie czeka blisko 1,5 miliona złotych. Z kolei w dniach 19-20 kwietnia bierzącego roku na Targach Regionalia w Warszawie, jednej z największych komercyjnych tego typu imprez w Polsce, znajdzie się „wyspa” ze stoiskami 14 przedsiębiorców z Podkarpackiego oferujących tradycyjne i ekologiczne wyroby, m.in. wędliniarskie z Zakładu Jana Fołty z Markowej, „Smak Górno” z Górna i „Jasiołki” z Dukli oraz piekarnicze z Rzeszowa. „Te sumaryczne tylko dane mówią o naszym zaangażowaniu w pracę na rzecz odtworzenia i rozwoju dziedzictwa kulinarnego” – podkreśla Krzysztof Staszewski.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Redakcja malopolska24.pl: Witold Wiśniewski - Redaktor Naczelny. Katarzyna Wiśniewska - Redaktor.