Małopolska

Małopolska jakiej nie znacie – Malopolska24.pl

zwiedanie z technologią CHESS
Kultura Nauka i innowacyjna gospodarka

Mobilne technologie zrewolucjonizują zwiedzanie muzeów

zwiedanie z technologią CHESSDzięki urządzeniom mobilnym wkrótce będzie można zwiedzić muzeum pod kątem swoich zainteresowań, a eksponaty pokażą nam swoje drugie oblicze. Nowe, mobilne rozwiązania które zastosowano tworząc technologię CHESS sprawiają, że przeszłość „ożywa”.
Technologia ta, została opracowana przez partnerów z Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Grecji, uczestniczących w projekcie finansowanym z funduszy Unii Europejskiej i zostanie oficjalnie zaprezentowana podczas Konwencji Innowacji (Innovation Convention) w Brukseli w dniach 10-11 marca.

Zwiedzający muzea w całej Europie wkrótce będą kształtować swoje przeżycia kulturalne jeszcze zanim wyjdą z domu. CHESS to innowacyjne rozwiązanie wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną (ang. „augmented reality”), geolokalizację i technologie mobilne sprawia, że wizyta w muzeum staje się interaktywną przygodą. Dzięki tej technologii wizyta w muzeum zmienia się w zabawę, a zwiedzający są aktywnie włączani w poznawanie dziedzictwa kulturowego. Nadal otrzymują przydatne informacje o obiektach, ale CHESS stawia także przed nimi wyzwania i oferuje rozrywkę. „Bardzo ważne jest dla nas przyciągnięcie i podtrzymanie uwagi zwiedzających, szczególnie dzieci i młodzieży, które codziennie korzystają z gier na konsolach, smartfonach i tabletach” – powiedział Dr Olivier Balet z Diginext, francuskiej firmy będącej koordynatorem projektu. Michael Jennings, rzecznik komisarza ds. badań, innowacji i nauki w Komisji Europejskiej Máire Geoghegan-Quinn, powiedział: „Europa ma bogatą historię, a technologia taka jak CHESS może ożywić ją dla cyfrowego pokolenia i uczynić dostępną dla każdego”.

zwiedanie z technologią CHESSJak to dokładnie działa?
Projekt CHESS (ang. Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling) uzyskał z funduszy Unii Europejskiej wsparcie w wysokości ponad 2,8 miliona euro. W ramach projektu stworzono specjalne narzędzia, które koncentrują się na potrzebach zwiedzających i pozwalają obiektom kulturalnym tworzyć indywidualne propozycje odkrywania swoich zbiorów. Najpierw, przy pomocy „CHESS visitor survey”, zwiedzający określa swoje zainteresowania tworząc swój profil. Narzędzie tworzy ankiety jedno- lub wielokrotnego wyboru oraz łączy odpowiedzi z osobą. Z kolei „CHESS authoring tool” umożliwia kuratorom i pracownikom obiektów kulturalnych tworzenie wielowątkowych, dynamicznych opowieści wykorzystujących multimedia. Wreszcie „Storytelling engine” odtwarza opowieść zgodnie z określonymi kierunkami oraz na bieżąco dodaje nowe elementy na podstawie kolejnych wyborów zwiedzającego.

W przeciwieństwie do tradycyjnego przewodnika po muzeum, aplikacja CHESS opowiada każdemu inną historię, koncentrując się na obiektach bliskich jego zainteresowaniom i nastrojowi oraz, w zależności od preferencji, przekazując mniej lub więcej szczegółów na ich temat. Opisy mogą być wzbogacone przez multimedia, efekty 3D i rzeczywistość rozszerzoną, a w niektórych przypadkach eksponaty mogą „przemówić” i zaprosić zwiedzających do interakcji.

Opuszczając muzeum znajdziemy pamiątki z wizyty na stronie internetowej, np. w postaci zdjęć lub filmu, oraz będziemy mogli podzielić się wspomnieniami z innymi. Zdaniem Dr Marii Roussou z Uniwersytetu Ateńskiego, projekt może zrewolucjonizować nasze zachowania i zaangażowanie w trakcie zwiedzania obiektów kulturalnych. „Projekt CHESS ma wzbogacić i zindywidualizować przeżycia dzięki tworzeniu opowieści dostosowanej do gustu, zainteresowań i hobby każdego zwiedzającego. Kierując gości do eksponatów, które mogą ich zaciekawić, oraz oferując interaktywne treści, takie jak gry czy quizy. Aplikacja przyniesie korzyści nie tylko jej użytkownikom, lecz także muzeom, które pragną, aby ludzie przyjemnie i produktywnie spędzili u nich czas oraz wrócili przy najbliższej okazji” – powiedział profesor Yannis Ioannidis z Uniwersytetu Ateńskiego.

Omówienie technologii CHESS (język angielski)

Rozwój aplikacji i komercjalizacja
Rozwiązanie CHESS przez sześć miesięcy było testowane w Cite de l’Espace (Miasto Kosmosu) w Tuluzie oraz w Muzeum Akropolu w Atenach, ciesząc się dużą popularnością wśród zwiedzających. Opracowane przez siedmiu partnerów z czterech krajów – Francji, Grecji, Wielkiej Brytanii i Niemiec – zostanie wprowadzone na rynek przez koordynatora projektu, firmę DIGINEXT. Partnerzy projektu przewidują, że stanie się to w przeciągu dwóch lat. Dr Balet stwierdził: „Bez funduszy Unii Europejskiej ta inicjatywa nie byłaby możliwa. Projekt wymagał połączenia wiedzy na najwyższym poziomie z wielu dziedzin, co w Europie z reguły nie jest możliwe na poziomie jednego kraju. Przy 55 tysiącach muzeów na całym świecie, widzimy globalne możliwości rozwoju”.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Redakcja malopolska24.pl: Witold Wiśniewski - Redaktor Naczelny. Katarzyna Wiśniewska - Redaktor.