Wyobraźcie sobie, że nasze państwo jest największym powierzchniowo państwem na kontynencie. Państwem silnym, ale równocześnie zdecentralizowanym w którym obywatel jest wolnym człowiekiem. Państwem gdzie panuje tolerancja religijna, a ludzie różnych narodowości potrafią żyć obok siebie w zgodzie. Chyba nie przesadzę, jeśli powiem, że takim państwem była XVII-wieczna Rzeczpospolita Obojga Narodów. Tego właśnie okresu dotyczyć będzie polska gra „Duma Szlachecka” przygotowywana obecnie w stolicy Podkarpacia, Rzeszowie.
Gry komputerowe. Wielu z Was prawdopodobnie ma na ten temat wyrobiony pogląd. Opinie najczęsciej są bardzo spolaryzowane: od stanowiska, że gry są szkodliwe, marnują czas, czy też powodują wręcz wzrost agresji ich użytkowników, po traktowanie ich jako świetny sposób spędzania wolnego czasu. Niezależnie od przekonania, trzeba przyznać, że ze względu na swoją masowość gry weszły na stałe do świata pop-kultury (vide kariera Lary Croft). Czy można je wykorzystać, aby uczyły przez zabawę, czyli użyć je zarówno w celach rozrywkowych jak i edukacyjnych? Można, choć nie jest to łatwe – stworzenie „zwykłej” gry pochłania często setki godzin programistów, projektantów, grafików, spędzając sen z powiek inwestorom. Osadzenie w niej wątku edukacyjnego jest dodatkowym wyzwaniem, który może odbić się na grywalności, a co za tym idzie na sprzedaży produktu.
Bardzo ciekawym pomysłem, który zręcznie łączy zabawę z edukacją jest rzeszowski projekt „Duma Szlachecka”, będący próbą stworzenia jak najpełniejszej i jak najwierniejszej historycznie gry (ekonomicznej, politycznej i wojennej) w świecie XVII-wiecznej Rzeczpospolitej Obojga Narodów. „Duma Szlachecka” jest projektowana jako strategia typu MMO (ang. Massively Multiplayer Online) w którą można grać w przeglądarce.
„Wątek edukacyjny jest jednym z najistotniejszych – skoro tak wielu ludzi i tak spędza czas przy grach tego rodzaju, może warto by było przy okazji sprawić by czerpali z tego pewną wartość dodaną? I nie mam na myśli tylko wiedzy historycznej czy kulturowej – także pewnego rodzaju umiejętności komunikacyjno-społeczne, które takie gry świetnie rozwijają, a co wydaje się być niedostrzegane” – mówi William Stanowski, Prezes Symulacji Historycznych, producenta gry.
Twórcy „Dumy Szlacheckiej”, z uwagi na rozmach projektu oraz nowatorskość na wielu płaszczyznach, zdecydowali się tworzyć projekt etapami. „Dążymy do jak najpełniejszego odwzorowania realiów historycznych. Naturalnie, nie zawsze jest to możliwe – w wielu kwestiach trzeba wejść na pewien poziom abstrakcji. Ale przy każdym zagadnieniu wychodzimy od pytania „jak to faktycznie wyglądało”, a dopiero potem pytamy jak to efektownie przedstawić i stworzyć z tego dobrą rozgrywkę. Osobną sprawą jest stworzenie osobnego okna omawiającego historyczne realia każdego z aspektów gry” – podsumowuje William Stanowski. Obecnie zbliżono się do końca prac nad tzw. wersją alpha, która ma zostać udostępniona graczom w nadchodzące wakacje. Projekt ma być rozwijany w oparciu o informacje zwrotne od jego użytkowników. Wersja alpha będzie strategią ekonomiczną: w jej ramach, każdy gracz otrzyma swój własny folwark w jednym z województw XVII-wiecznej Rzeczpospolitej; odpowiednim doborem upraw i hodowli, wyszukiwaniem wśród obecnych miast najlepszych rynków zbytu, a wreszcie rozbudową posiadłości czy nabywaniem nowych terenów – dążyć będzie do budowy jak największego majątku.
Dotychczas zaprojektowano:
• geograficznie i demograficznie mapy okresu, z uwzględnieniem zmian granic i zmian administracyjnych Rzeczpospolitej, a także zmiany granic u sąsiadów;
• statystyki demograficzne (przybliżone) poszczególnych miast powyżej tysiąca mieszkańców, wraz z ich rolą w handlu poszczególnymi towarami;
• system zarządzania uprawami i hodowlami, najczęściej spotykanymi na szlacheckich folwarkach;
• plany, a wreszcie grafikę zwyczajowego folwarku
• system urzędów, wraz z ich rolą w Rzeczpospolitej Szlacheckiej;
• ścieżkę militarną, drogę kariery wojskowej;
• listy przedmiotów i strojów, włącznie ze strojami działającymi „okresowo” w konkretnych dekadach;
• tzw. Ścieżkę Wielkiej Historii, czyli listę wydarzeń historycznych, które gracz napotka i do których będzie musiał się odnieść w toku gry.
Twórcy gry tworzą symulację jednego z najciekawszych okresów w historii naszego kraju. Tematyka związana z Rzeczpospolitą Obojga Narodów staje się coraz bardziej popularna wśród młodych ludzi. Dzieje się tak, m.in. z powodu poczucia dumy jaką dają im osiągnięcia naszych przodków. Wybór pobudzającej wyobraźnie tematyki, innowacyjna formuła dobrze rokują przedsięwzięciu na przyszłość. Sama gra, ze względu na sposób w jaki została zaprojektowana, może skłonić użytkowników do zainteresowania się historią naszego kraju, pozwolić im przećwiczyć mechanizmy rynkowe oraz (miejmy nadzieję w niedalekiej przyszłości) zapoznać z praktycznymi aspektami funkcjonowania demokracji szlacheckiej.
Pozostaje życzyć twórcom sukcesu komercyjnego, który umożliwi rozwój produktu. Miejmy nadzieję, że w przyszłości gra zostanie przetłumaczona na różne języki, przypominając o naszych osiągnięciach kulturowych również po za granicami naszego kraju.
Gra jest przygotowywana przez firmę Symulacje Historyczne, a jej strona domowa jest dostępna pod adresem http://www.dumaszlachecka.pl/. Najświeższe informacje związane z grą znaleźć można na profilu facebook’owym „Dumy Szlacheckiej”.
Do tekstu wkradły się nieścisłości, które już poprawiliśmy. Gra jest ciągle w wersji alpha, a większość jej funkcjonalności jest na etapie projektu. Gra jest obecnie dostępna tylko dla wąskiej grupy testerów. Dziękujemy „czujnemu oku” za zwrócenie uwagi :)