Już wkrótce każdy, bezpłatnie i z dowolnego miejsca na świecie, przez 24 godziny na dobę, będzie mógł wirtualnie poznawać obiekty z 35 małopolskich muzeów. To wszystko dzięki Projektowi Wirtualne Muzea Małopolski, w ramach którego zdigitalizowano 700 obiektów muzealnych przygotowując je do publikacji na portalu o tej samej nazwie. Dziedzictwo Małopolski już stanie się dostępne dla wszystkich.
Portal Wirtualne Muzea Małopolski to strona internetowa i aplikacja mobilna. Użytkownik, korzystając z tych rozwiązań, będzie mógł skanować fotokody obiektów i muzeów, przeglądać katalogi, tworzyć prywatne kolekcje dzieł sztuki, robić własne zdjęcia z eksponatami w 3D, przeglądać prezentacje tematyczne i grać w fabularną grę Obrońcy Czasu. Dla twórców portalu WMM od początku istotna była edukacja – w projekcie realizowana na wiele sposobów. Wirtualne Muzea Małopolski jako pierwszy portal muzealny w Polsce wykorzystują gamifikację (użycie mechanizmów z gier, które mobilizują do działania, zwiększają zaangażowanie lub zwyczajnie uprzyjemniają nudne, powtarzalne i monotonne czynności) do stworzenia innowacyjnej i atrakcyjnej formy kontaktu użytkowników z kulturą. Filmowe materiały edukacyjne udostępniane na portalu WMM będą również zachęcać do kreatywnego spędzania czasu. „Stawiając sobie za punkt wyjścia obiekt muzealny, będzie można przejść do bardzo konkretnego działania, do stworzenia przedmiotu inspirowanego obiektem z kolekcji, np. namiotu we własnym ogrodzie czy lampionu” – zapewnia Łucja Piekarska-Duraj z Małopolskiego Instytutu Kultury pracującego nad koncepcją projektu. Wirtualne Muzea Małopolski ułatwiają kontakt z dziedzictwem kultury, promują je, a jednocześnie ocalają od zapomnienia.
Na portalu muzea.malopolska.pl będzie można obejrzeć ponad 700 eksponatów z kolekcji 35 małopolskich muzeów: od egipskiego kartonażu z mumią kapłanki bogini Izydy, psa do zdejmowania butów, włosów solnych, naszywki z kombinezonu kosmicznego gen. Mirosława Hermaszewskiego po kajak ks. Karola Wojtyły. Wszystko to zdigitalizowane, już jesienią w 3D i 2D. Projekt WMM tworzy nową jakość w zakresie poznawania muzealnych eksponatów – będą one dostępne na ekranie naszego komputera, tabletu lub smartfona. Bez wychodzenia z domu można będzie przyjrzeć się z bliska m.in. Lajkonikowi krakowskiemu w stroju zaprojektowanym przez Stanisława Wyspiańskiego, Szałowi Władysława Podkowińskiego czy Światowidowi. Utworzona w ramach Projektu WMM Regionalna Pracownia Digitalizacji dzięki wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu i technologii zeskanowała wielkogabarytowe oraz bardzo skomplikowane obiekty. Wirtualna prezentacja eksponatów pozwoli nam dokładnie je obejrzeć, obracając i przybliżając, a także poznać ich historię. Portal da użytkownikowi możliwość grupowania eksponatów i wyszukiwania dzięki odpowiednim filtrom, wskaże również muzeum, z którego pochodzi. Część obiektów dotąd przechowywana była w magazynach – teraz zostanie pokazana po raz pierwszy, np. meteoryt Vaca Muerta.
Niecierpliwi już teraz mogą poczuć klimat tego, co zaoferuje nam portal Wirtualne Muzea Małopolski. Dostępna jest już strona startowa muzea.malopolska.pl, dzięki której można zapoznać się z ideą przedsięwzięcia. WMM są także obecne na serwisach społecznościowych Facebook i YouTube, gdzie można śledzić postępy digitalizacji, korzystać z części materiałów edukacyjnych przygotowywanych na portal WMM oraz zdobywać nagrody w quizach i misjach związanych z kulturą Małopolski.
Przedsięwzięcie zakrojone na tak szeroką skalę zapewnia Województwu Małopolskiemu pozycję lidera w zakresie wykorzystania nowych technologii w obszarze muzealnictwa i promocji dziedzictwa kulturowego.
Projekt „Wirtualne Muzea Małopolski” jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz ze środków Województwa Małopolskiego.