
Legenda o św. Kunegundzie - Anna Liber, 1999 r.(papier, tempera) Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego im. S. Udzieli w Krakowie, fot. Marcin Wąsik.
Anna Liber malować zaczęła na początku lat siedemdziesiątych XX wieku akwarelą, temperą na papierze, rzadziej na płótnie i na szkle. Pracowała zwykle wieczorami lub nocą. „Wcześniej obmyślam temat, modlę się co dzień do Ducha Świętego, to mam natchnienie z tego” – wyjaśniała artystka. W jej barwnych pracach pojawiały się wielofiguralne sceny, nawiązujące do wydarzeń biblijnych, Matka Boska, Jezus, święci. Chętnie przedstawiała folklor i zwyczaje podegrodzkie. Obok sielankowych scen rodzajowych, pracy na roli, malarka utrwalała zapamiętane z czasów młodości wesela, dożynki, zabawy, kuligi. Ich uczestnicy paradują na obrazach artystki w barwnych strojach ludowych, których detale zostały oddane ze szczególną pieczołowitością.
Urodziła się w 1919 roku w Podegrodziu koło Nowego Sącza. Pochodziła z ubogiej, wielodzietnej rodziny. Jako jedyna z rodzeństwa skończyła szkołę powszechną. Już w dzieciństwie lubiła malować, rysować. Jak wiele wiejskich dzieci pomagała rodzicom w pracach gospodarskich, pasła plebańskie gęsi. W młodości służyła u gospodarzy w Podegrodziu. Gdy w 1947 roku wyszła za mąż przeprowadziła się do pobliskiego Podrzecza. Tam urodziła dziewięcioro dzieci, prowadziła niewielkie gospodarstwo, jednocześnie dorabiając u okolicznych rolników. Wskutek wypadku, jakiego doznała w czasie pracy przy zwierzętach, przez wiele lat poruszała się na wózku inwalidzkim lub o kulach. Choć w Podrzeczu mieszkała niemal sześćdziesiąt lat, to bliższe jej sercu było rodzinne Podegrodzie. Tęskniła za nim, dając temu wyraz zarówno w pisanych gwarą wierszach, jak i malowanych obrazach.

Sarenki - Anna Liber, 2004 r (papier, tempera). Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego im. S. Udzieli w Krakowie, fot. Marcin Wąsik.
Ważną rolę w pracach Anny Liber odgrywał kolor. Najbardziej lubiła jasne, wyraziste barwy: żółte, niebieskie, zielone, czerwone, pomarańczowe. Takie kolory przybierają szaty i suknie postaci pojawiających się na jej obrazach. Malując łąkę, kwiaty, zwierzęta, stosowała szerszą paletę barw, sięgając do brązów, różów, mieszając odcienie zieleni. Upust fantazji dawała przedstawiając ptaki, które mienią się na jej obrazach żywymi barwami. Srebrny i złoty zarezerwowała przede wszystkim dla świętych postaci, chcąc w ten sposób podkreślić ich dostojeństwo.

Ojciec Święty Jan Paweł II jest w szpitalu u chorych - Anna Liber, 2003 r (papier, tempera). Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego im. S. Udzieli w Krakowie, fot. Marcin Wąsik.
Anna Liber zmarła 19 września 2006 r. Jej prace mieszczące się w nurcie sztuki naiwnej znajdują się w zbiorach Muzeum Etnograficznego im. S. Udzieli w Krakowie, w Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu, a także w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.