Jak uczyć młodzież przedsiębiorczości? Jak kształcić postawy proaktywne? Jak pozwolić uczniom sprawdzić swoje umiejętności w praktyce?
Na te pytania odpowiedź znaleźli twórcy gry o nazwie „Chłopska Szkoła Biznesu”. Sięgnęli do historii i zaczerpnęli z dorobku XVIII-wiecznych Andrychowian. Stworzyli grę planszową w której gracze wcielają się w XVIII-wiecznych kupców, tkaczy, kowali, piekarzy itp. Produkują towary, handlują nimi, zakładają spółki, konkurując lub kooperując. Swoje produkty sprzedają w miastach całej Europy. Taka zabawa pomaga zrozumieć uczniom jak działa wolny rynek oraz w bardzo przystępny, intuicyjny sposób tłumaczy pojęcia gospodarcze takie jak spółka, kapitał, klaster gospodarczy, konkurencja, kooperacja itd.
Gra została stworzona w oparciu o prawdziwą historię chłopów pańszczyźnianych w XVIII-wieczym Andrychowie. Ówcześni chłopi, często niepiśmienni, zakładali tzw. kolegacje – pewnego rodzaju spółki handlowe dzięki którym organizowali produkcję i sprzedaż płótna na terenie całej Europy. Wyroby andrychowskich chłopów były znane w kraju i za granicą. Kolegacje były właścicielami składów w Stambule, Smyrnie, Aleksandrii, Wenecji, Marsylii, Barcelonie, Lubece, Hamburgu, Moskwie. Andrychowianie odwiedzali jarmarki w Dubnie, Łęczycy, Lublinie, Warszawie, Lwowie, Tarnopolu, Gdańsku, a także w miastach śląskich.
Wydaję się, że w tym czasie w Rzeczpospolitej nie było ośrodka handlowego o tak rozległych kontaktach.
„Chłopska Szkoła Biznesu” jest realizowana jako projekt edukacyjny prowadzony przez Małopolski Instytut Kultury przy współpracy Towarzystwa Miłośników Andrychowa i Muzeum Historii Polski w Warszawie. Projekt jest dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i objęty objęty patronatem Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji 2009.
1 KOMENTARZ