Małopolska

Małopolska jakiej nie znacie – Malopolska24.pl

Prototypy energooszczędnych aut. Politechnika Lubelska.
Nauka i innowacyjna gospodarka

Energooszczędne auta zbudowali studenci Politechniki Lubelskiej

Prototypy energooszczędnych aut. Politechnika Lubelska.
Prototypy energooszczędnych aut. Politechnika Lubelska. Foto: J. Gozdek, SAF PL.
Bolid Elvic z napędem elektrycznym, który przejedzie 190 km na jednej kilowatogodzinie oraz samochód miejski Cetan, który spala jeden litr paliwa na 80 km, skonstruowali studenci Politechniki Lubelskiej. Zaprezentowali je 24 maja 2012 w Lublinie.

Udostępnij

Samochody zbudowali studenci skupieni w kołach naukowych działających na wydziałach Mechanicznym oraz Elektroniki i Informatyki na Politechnice Lubelskiej. Ich pojazdy wzięły udział w 28. edycji prestiżowego konkursu studenckiego Shell Eco-Marathon, w maju, w Rotterdamie. Konkurs odbywa się co roku w różnych miejscach na świecie, a startują w nim zespoły studentów z uczelni całego świata, które konstruują pojazdy najbardziej wydajne pod względem energetycznym.
Zespół z Politechniki Lubelskiej, który zbudował bolid Elvic, w konkursowej kategorii „Prototype” zajął 17. pozycję na 23 pojazdy dopuszczone do konkursu. Natomiast Cetan w kategorii samochodów miejskich „Urban Concept” zajął 3. miejsce, a do rywalizacji w tej kategorii dopuszczono sześć pojazdów.

Prototypy energooszczędnych aut. Politechnika Lubelska.
Prototypy energooszczędnych aut. Politechnika Lubelska. Foto: J. Gozdek, SAF PL.
Samochód Cetan – skonstruowany przez studentów Politechniki Lubelskiej z myślą o użytkowaniu w ruchu miejskim – ma zamontowany silnik diesla o pojemności 211 cm sześciennych. Auto waży 205 kg, ma moc 4,5 KM, a na 80 km spala jeden litr paliwa. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć, to 80 km/h. „Koncepcyjnie pracowaliśmy nad tym samochodem od października ubiegłego roku, a fizycznie pojazd został zbudowany w ciągu dwóch miesięcy” – powiedział menadżer projektu, student III roku Mechaniki i Budowy Maszyn na Politechnice Lubelskiej Michał Sapielak. Konstruktorzy Cetana również będą dokonywać przeróbek i modyfikacji swojego pojazdu – planowane zmiany mają spowodować m.in. że samochód będzie szybszy i bardziej ekonomiczny jeśli chodzi o pobór energii.

Prototypy energooszczędnych aut. Politechnika Lubelska. Foto: J. Gozdek, SAF PL.
Prototypy energooszczędnych aut. Politechnika Lubelska.
Elvic zasilany prądem elektrycznym może przejechać 190 km zużywając 1 kWh energii. Zasilany jest z akumulatora, którego pełne ładowanie trwa 2-3 godziny. Waży około 60 kg. Maksymalna prędkość, jaką może rozwinąć to 50 km/h. Studenci zapowiadają, że będą pracować na poprawą osiągów samochodu. „Będziemy próbowali zmniejszyć jego wagę do połowy, bo jest stanowczo za ciężki. Chcemy stworzyć też taki sterownik silnika, żeby poprawić wynik zużycia energii o co najmniej 30-40 procent” – powiedział menedżer projektu, student III roku Mechatroniki na Politechnice Lubelskiej Piotr Szlęzak.

Oba zespoły – liczące po kilkanaście osób – zapowiadają dalsze prace nad ulepszaniem swoich prototypów i mają nadzieję, że w przyszłym roku również wystartują w konkursie Shell Eco-Marathon.

Zobacz galerię prototypów:

Tekst na podstawie PAP – Nauka w Polsce.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Redakcja malopolska24.pl: Witold Wiśniewski - Redaktor Naczelny. Katarzyna Wiśniewska - Redaktor.