Ze względu na niezwykły zasięg Facebooka (w Polsce mieszka ponad 8,3 miliona użytkowników), ta forma komunikacji wydaje się wręcz wymarzona dla samorządów. Dzięki własnemu, oficjalnemu profilowi w niezwykle szybki sposób są one w stanie skutecznie dotrzeć z dowolnym przekazem do swoich mieszkańców oraz potencjalnych inwestorów. W fachowych rękach portal ten okazuje się niezastąpionym narzędziem informacyjnym i promocyjnym. Znakomicie sprawdza się w procesie budowania miejskiej marki, pozwala tworzyć pozytywny wizerunek jednostki terytorialnej oraz więź z internautami, którzy na gminnym fanpageu mają okazję poczuć się nie jak niechciani goście ale członkowie jednej, skupionej wokół samorządu społeczności. Popularny „Fejs” jako najbardziej liczące się z mediów społecznościowych wywrócił dotychczasowy model komunikacji między szarymi obywatelami i urzędnikami o 180 stopni! Tradycyjny sposób kontaktowania się samorządów ze światem zewnętrznym, oparty do tej pory na zasadzie „my mówimy, oni nas słuchają” szybko zmienia się w bliższą i znacznie bardziej partnerską relację opartą na komunikacji dwustronnej. Co więcej oficjalne, gminne fanpeage na Facebooku stały się dodatkowo idealną platformą komunikacji między mieszkańcami danych jednostek terytorialnych, którzy w ten sposób niejako sami mają okazję wspólnie budować markę danego miejsca. To prawdziwa rewolucja w promocji gmin, miast i regionów! Dodatkowo Facebook otwiera zupełnie nowe możliwości jeśli chodzi o rodzaj przekazywanych treści. To co nie wypada w gminnej gazetce lub na stronie internetowej powiatu znakomicie sprawdza się na portalach społecznościowych. Facebook okazał się idealnym miejscem aby na luzie wymienić się poglądami, pośmiać i powygłupiać, oczywiście w ramach promocji regionalnej i budowania trwałych relacji pomiędzy urzędem a mieszkańcami…
Urząd bliższy niż kiedykolwiek
I tak surfując po kolejnych samorządowych profilach regionu Małopolski możemy posłuchać nieśmiertelnych przebojów Beatlesów i burzliwie podyskutować o kolorach miejskich taksówek (Kraków), dowiedzieć się ile tak naprawdę mięsa jest w parówkach (Andrychów), zajrzeć za kulisy nowego talent show Polsatu „Got to Dance” (Myślenice) i otrzymać bezcenną informację o pięćdziesięciu procentowej obniżce w lokalnym salonie łazienek (Niepołomice)…. Dzięki obecności na Facebooku małopolskie jednostki samorządu terytorialnego, są dziś bliżej swoich mieszkańców, turystów i potencjalnych inwestorów niż kiedykolwiek. Wdają się w odważny dialog z internautami, informują o ważnych wydarzeniach życia lokalnego i wysyłają w świat komunikat – Tu jesteśmy! Poznaj nas lepiej!Dla każdego!
Jedną z największych zalet Facebooka jest jego niezwykła dostępność. Wystarczy podłączony do Internetu komputer, trochę czasu i ciekawy pomysł na profil aby dokonać czegoś niezwykłego, również na rzecz swojej miejscowości, gminy czy całego regionu. To właśnie w ten sposób powstaje wiele nieoficjalnych kont, które zrzeszają wokół siebie tysiące internautów i sprawdzają się lepiej w ramach promocji lokalnej marki niż niejedna przeprowadzona z wielkim rozmachem i za niebotyczne pieniądze kampania reklamowa. W doborowym towarzystwie mniejszych jednostek i zwykłych zapaleńców, którzy w domu na laptopie zbudowali profile liczące rekordowe liczby „lajknięć” nie mogło zabraknąć również większych samorządów (np. województw) pragnących skorzystać z niebywałych możliwości jakie stwarza popularna „twarzo-książka”. Profile takie jak Wrota Małopolski, Lublinianie, Województwo Małopolskie, Koral Małopolski czy Podkarpacie – przestrzeń otwarta, to już prawdziwa klasyka dla zainteresowanych regionalną tematyką internautów z Małopolski. Z drugiej strony to wspaniała forma promocji dla samych samorządów. Prosta, skuteczna i z zasady darmowa… czego chcieć więcej?Wszystkie grafiki są zrzutami ekranu ilustrującymi wygląd profili na facebook.pl